Lennart K. Hammar

Saturday, May 07, 2005

Jesus luktade svett

mail till en mellanstadieskola:

Hej!

Jag heter Lennart. Med tanke på regeringens nya integrationspolitik och nolltolerans mot rasism har vi tänkt att dra vårt strå till stacken. Vi hoppas och tror att det blir lyckat. På andra skolor vi varit i har vi möts av både jubel och burop, men huvudsaken är alltid att skapa en dialog och en diskussion.

Så här går det till:
Jag har med mig några bilder på Jesus, som svart. Jag visar bilderna, och sen försvinner jag hastigt därifrån. Om Ni har en krita som jag kan skriva på svarta tavlan är det välkommet, jag tänker skriva ”Jesus hade krulligt hår och afro”, ”Jesus var tjock som Peter Harrysson”, ”Jesus luktade svett”, ”Jesus var homosexuell”, ”Jesus tittade på Ally McBeal”, ”Jesus hånglade”, ”Jesus föddes i Zaire”, ”Jesus lyssnade på Death metall”, ”Jesus gick och tog sig en öl”.

Detta bara för att starta en diskussion i klassen. Jag kommer sedan att uppmana till diskussion och även samförstånd, sen försvinner jag hastigt därifrån.

Jag kommer till Er skola den 25 maj. Kan stå vid huvudentrén, Ni kommer att känna igen mig då jag är ”svår att undvika”, ”ler med hela ansiktet”, och tränar på gym (och har tränat på gym under flera år, dessutom sprungit två Stockholm maraton).

M V H – Lennart K. Hammar

0 Comments:

Post a Comment

<< Home